سه شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸
 رفتار و گفتار یک استاد قرآن باید تجلی گاه آیات باشد

    
در گفت وگو با غلامرضا باوجدان استاد قرآن کریم عنوان شد
  رفتار و گفتار یک استاد قرآن باید تجلی گاه آیات باشد
صفحه R05 فرهنگ (رضوي) ، شماره سريال 17347 ، تاريخ انتشار 880603

گروه فرهنگی هنری- یک استاد قرآن کریم باید عامل به قرآن باشد به صورتی که رفتار و گفتار او تجلی گاه آیات باشد.غلامرضا باوجدان استاد مشهدی قرآن کریم با بیان این مطلب که استاد قرآن کریم در اخلاق، رفتار، لباس پوشیدن، راه رفتن و... الگوی قرآن آموزان است می گوید: اگر استاد قرآن خود عامل به قرآن نباشد در اخلاق و رفتار قرآن آموزان تاثیر منفی زیادی می گذارد.او با اشاره به این موضوع که استادان قرآن باید به مسائل عاطفی قرآن آموزان توجه داشته باشند می گوید: در مرحله اول باید افراد را به قرآن و زیبایی های آن جذب کنیم و بعد از آن آرام آرام وارد مرحله آموزش بشویم و در این مرحله نیز باید به این موضوع توجه داشت که هر فرد استعدادی دارد، یک نفر زودتر یاد می گیرد و یک نفر دیرتر و... باوجدان با بیان این مطلب که قرآن یاد دادن آسان است ولی عاشق قرآن کردن سخت می گوید: اگر یک استاد به این موضوع اهتمام بورزد که قرآن آموز را عاشق قرآن کند در قسمت های دیگر هم راحت تر و زودتر موفق می شود.این استاد برجسته قرآن مشهدی در خصوص مراحل مختلف آموزش یک قرآن آموز می گوید: در مرحله اول از شخصی که مراجعه می کند در هر سطح و سنی که باشد یک آزمون میزان آشنایی با قرآن می گیریم و سپس وارد مراحل آموزشی می شویم.غلامرضا باوجدان اضافه می کند: مهم ترین نیازی که جامعه ما دارد این است که شخص بتواند قرآن را به صورت صحیح بخواند و بعد از آن هم بتواند مخارج حروف را در حدی که برای نمازش لازم است یاد بگیرد.او اضافه می کند: بعد از این بحث که بخش عمومی آموزش قرآن است، وارد موضوعات تخصصی می شویم که هر کس با توجه به علایقی که دارد به یکی از موضوعات حفظ، قرائت، مفاهیم را می پردازد.باوجدان صحیح خوانی قرآن را یک موضوع پایه ای عنوان می كند و یکی از عیوب موجود در این حوزه را این گونه بیان می کند که بعضی اوقات شاهدیم که یک قرآن آموز وارد مرحله حفظ شده است در حالی که هنوز یاد ندارد قرآن را به صورت صحیح بخواند و تنها قرآن را به صورت طوطی وار حفظ کرده است. او اضافه می کند: مثال این موضوع در مباحث مفاهیم، صوت و لحن و... نیز وجود دارد.این استاد مشهدی قرآن کریم که سابقه تدریس قرآن را در سطوح مختلف ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، تربیت معلم و جلسات قرآن دارد روش تدریس قرآن را برای افراد در سنین مختلف متفاوت می داند و می گوید: در مورد کودکان، نوجوانان و جوانان بیش تر باید به موضوع جذب آن ها به قرآن و آماده کردن زمینه علاقه مندی آن ها به قرآن توجه کرد و بعد از آن به بحث آموزش پرداخت و در این جاست که قرآن آموز از کلاس قرآن لذت می برد.او تاکید می کند: این جذب می تواند به وسیله قصه های قرآنی، بازی های قرآنی، مدیریت استاد و معلم در کلاس و... صورت گیرد.این استاد قرآن کریم که کسب مقام اول مسابقات دانشجویان تربیت معلم کشور و مقام اول مسابقات فرهنگیان کشور را نیز در کارنامه خود دارد، جایگاه خانواده را در تشویق و ترغیب فرزندان به قرآن بسیار مهم می داند و با اشاره به این موضوع که در گذشته عاملی که باعث ترغیب فرزند ان به قرآن می شد الگوبرداری از رفتار پدر و مادر بود می گوید: اگر خانواده ها به این موضوع اهمیت بدهند که فرزندان خود را به جلسات قرآن و اماکن مذهبی ببرند و نوای قرآن، اذان و... را به طور غیر مستقیم برای آن ها پخش کنند در ترغیب فرزندان به قرآن بسیار موثر است.باوجدان ادامه می دهد: در کنار موضوع تشویق پدر و مادر و همراه بردن آن ها بهره گیری از یک استاد خوب و جلسات قرآن نیز بسیار موثر است.او همچنین با اشاره به این موضوع که حافظان و قاریان قرآن برای خدا کار می کنند، اضافه می  کند: در کنار این موضوع به نظر می رسد با توجه به زحمتی که فعالان قرآن می کشند وظیفه دستگاه های اجرایی است که به فعالان قرآنی توجه بیش تری داشته باشند.باوجدان همچنین در خصوص راهی که در مسیر یادگیری قرآن پیموده است می گوید: قبل از رفتن به مدرسه با زحمات پدر، مادر و مادربزرگم قرآن را یاد گرفتم و بعد وارد جلسات قرآن شدم و از درس استاد شهید سیدعلی اصغر حشمتی نیک استفاده کردم و بعد از آن هم در سطوح بالاتر در کلاس های استادانی مثل سیدحسین علی میرزایی، جوادرجایی، سید مجتبی سادات فاطمی شرکت کردم و به فراگیری قرآن پرداختم.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 18:4 | | لينک به اين مطلب