شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹
شرکت هاي تبليغاتي با دور زدن قانون و شهرداري تابلو نصب مي کنند
مدير شهري و زيباسازي شهرداري مشهد
 
شرکت هاي تبليغاتي با دور زدن قانون و شهرداري تابلو نصب مي کنند
 
تنها ۱۰ درصد تابلوهاي تبليغاتي مجوز ارائه محتوا دارد
 
خراسان رضوي - مورخ شنبه 1389/03/08 شماره انتشار 17561

ماجرا از سه راه خيام شروع شد! کم کم ميدان فلسطين، تقاطع دکتر شريعتي، چهارراه دکترا و برخي ديگر از نقاط پرتردد شهر مشهد هم به اين فهرست اضافه شد.هر روز اين فهرست بلند بالاتر مي شود و نام مکان جديدي براي نصب يک تابلوي تبليغاتي تلويزيوني شهري در آن ديده مي شود.البته نبايد فراموش کنيم که پيش از ظهور اين نسل از فناوري هاي تبليغاتي نيز همان تابلوهاي تبليغاتي قديمي با شکل ها و عنوان هاي گوناگون همچون قارچ هر روز در نقطه جديدي از شهر سر در مي آورد.بي گمان کسي نمي تواند منکر ماهيت موضوع تبليغات شود، اما مسئله اين جاست که در حال حاضر هيچ يک از تابلوهاي تبليغاتي تلويزيوني شهر مشهد داراي مجوز مکان يابي و نصب از شهرداري و جواز ارائه محتوا از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست.  از مجموع ديگر تابلوهاي تبليغاتي شهر مشهد هم تنها حدود ۱۰ درصد، داراي مجوز ارائه محتواست و در ديگر تابلوهاي تبليغاتي، محتوا بدون کسب اجازه از نهاد دولتي و نظارتي ارائه شده است.اين در حالي است که مشهد به عنوان پايتخت معنوي ايران و شهري که سالانه حدود ۲۰ ميليون زائر را از سراسر جهان ميزباني مي کند، به منظره عمومي و فضاي تبليغات شهري متناسب با يک شهر زيارتي و با توجه به معيارهاي اسلامي و ايراني و هم شان فرهنگ رضوي نيازمند است.اما اين سوال مطرح است که چرا در حالي که تابلوهاي تبليغاتي هر روز بخش ديگري از ديوارهاي شهر ما را مي پوشاند، به محتوا و مفاهيم ارائه شده آن ها توجهي نمي شود؟ مگر ما هم بايد همچون برخي کشورها و فرهنگ هاي ديگر به تبليغات و فضاسازي حاصل از آن تنها با هدف جلب نظر مشتريان و کسب سود بيشتر براي عرضه محصولات صنعتي و توليدي توجه کنيم؟بي گمان پاسخ منفي است. اما اين که چرا شرايط به اين گونه است، موضوعي است که آن را با مسئولان و متوليان امر درميان گذاشتيم و پاسخ آن ها را شنيديم.

عکس:هوشمند

ستاد ساماندهي تبليغات محيطي شهر تشکيل شد

«محمد کاظم دبيري» رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد مقدس در اين باره با اشاره به تشکيل ستادي براي ساماندهي تبليغات شهري در شهرداري به خبرنگار ما مي گويد: تمام افراد حاضر در اين ستاد که از سازمان هاي مختلف مشهد هستند، درباره اين موضوع اتفاق نظر دارند که همه تابلوهاي فاقد مجوز و اضافي شهر مشهد بايد جمع آوري و بقيه هم ساماندهي شود.وي با بيان اين که تا پيش از اين در بخش هاي مختلف شهرداري هم مشکلاتي در زمينه تبليغات شهري وجود داشت، توضيح مي دهد: هر يک از سازمان هاي شهرداري همچون ترافيک، اتوبوس راني، فرهنگي و تفريحي، ميادين ميوه و تره بار و... به صورت جداگانه فعاليت هاي تبليغاتي انجام مي دادند.«دبيري» ادامه مي دهد: براي رفع اين مشکل هم مقرر شده است تمام فعاليت هاي تبليغاتي بخش هاي مختلف شهرداري به صورت متمرکز با مديريت سازمان ميادين ميوه و تره بار انجام شود.وي با بيان اين که از اين پس تمام فعاليت هاي تبليغاتي سطح شهر بايد با انعقاد قرارداد با سازمان ميادين ميوه و تره بار انجام شود، مي افزايد: اين سازمان موظف است تنها با کانون هاي آگهي و تبليغات داراي مجوز و تاريخ اعتبار پروانه قرارداد منعقد کند.

محتوا...

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد مقدس در ادامه با بيان اين که کانون هاي آگهي و تبليغات بايد قبل از اکران فعاليت هايشان، مجوز ارائه محتوا از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت کنند، تصريح مي کند: در حال حاضر تنها حدود ۱۰ درصد از تابلوهاي تبليغاتي شهر مشهد داراي مجوز ارائه محتواست.او هم چنين مي گويد: هم اکنون هيچ يک از تابلوهاي تبليغاتي تلويزيوني فعال در شهر مشهد مجوز ارائه محتوا ندارد.«دبيري» سپس درباره معيارهاي مورد نظر براي دادن مجوز ارائه محتوا به موارد مطرح شده در دستورالعمل عفاف و حجاب، استفاده نکردن از اسامي و اصطلاحات بيگانه و مظاهر علني فساد و... اشاره مي کند.

پي گيري تخلفات نيازمند عزم جدي تر است

در ادامه گفت و گو با «دبيري» اين سوال را مطرح مي کنيم که چرا با وجود اين تخلفات در تابلوهاي تبليغاتي شهر پي گيري قضايي براي جمع آوري و اصلاح آن ها انجام نمي شود؟

وي در پاسخ به اين موضوع ابراز مي دارد: مکاتبه هايي براي رسيدگي قضايي انجام شده است. اما براي رفع مشکل به عزم جدي تري نياز است.

«دبيري» هم چنين با بيان اين که تابلوهاي تبليغاتي تلويزيوني به ۲ نوع بزرگ شهري و تلويزيون هاي نصب شده در داخل مجتمع هاي تجاري و... تقسيم مي شود، اظهار مي دارد: مشکل ديگري که وجود دارد اين است که اين تابلوهاي تبليغاتي در ملک خصوصي افراد يا سازمان ها نصب شده است ولي محتواي ارائه شده آن ها جنبه عمومي دارد که اين موضوع رسيدگي قضايي را براي رفع مشکل پيچيده مي کند.

طرح جامع سامان دهي تبليغات پس از ۲ سال تصويب شد

«عرفان» در ابتدا به مصوبه شوراي شهر در سال ۸۶ که شهرداري را به تهيه طرح جامع سامان دهي تبليغات محيطي ملزم کرد، اشاره و عنوان مي کند:  اين طرح پس از تهيه و بررسي در چند جلسه کميته راهبردي گرافيک محيطي و مبلمان شهري مشهد، هفته گذشته در جلسه شوراي اسلامي شهر مطرح و تصويب شد.او با اشاره به تشکيل کميته راهبردي گرافيک محيطي و مبلمان شهري مشهد از حدود ۵/۱ سال قبل ابراز مي دارد: يکي از اولين مسئوليت هاي ابلاغ شده به اين کميته، عملي کردن مصوبه هاي شوراي اسلامي شهر مشهد و تهيه طرح جامع ساماندهي تبليغات محيطي بود. وي هم چنين درباره ديگر اقدامات انجام شده درباره موضوع تبليغات شهري در شهرداري با اشاره به تشکيل کارگروه فني مکان يابي مبلمان شهري در شهرداري مي گويد: اين

کارگروه به صورت متمرکز درخواست هاي مکان  يابي مبلمان شهري و از جمله موضوع تبليغات محيطي را پي گيري و بررسي مي کند.

تلويزيون هاي شهري مجوز ندارد

مهندس «عرفان» در ادامه درباره موضوع تلويزيون هاي تبليغاتي موجود در شهر مشهد اظهار مي دارد: به جز يک مورد مجوز که براي نصب تلويزيون شهري به کنگره بزرگ داشت شهداي استان داده شده، هيچ مجوز ديگري براي نصب تلويزيون شهري در شهر داده نشده است.

او با بيان اين که تلويزيون شهري کنگره شهداي استان هم اکنون در حال نصب است، تصريح مي کند: بنابراين در حال حاضر هيچ يک از تلويزيون هاي تبليغاتي شهري موجود در مشهد مجوز ندارد.

تخلف بدون مقابله؛ چرا؟

خبرنگار ما بحث با مهندس عرفان را اين گونه ادامه مي دهد که اگر اين تابلوهاي تبليغاتي داراي مجوز نيست، پس چرا هيچ اقدامي براي مقابله و جمع آوري آن ها انجام نمي شود؟ مدير شهري و زيباسازي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري ابتدا پاسخ مي دهد که «اين موضوع را بايد از متخلفان سوال کنيد نه ما!»، اما در ادامه توضيح مي دهد: ما در مقام شهرداري توانايي داوري و اعلام تخلف نسبت به اين موضوع را نداريم اما نامه اعتراض آميز شهرداري مشهد در اين باره به دادگستري استان در زمان نصب تلويزيون شهري در بيمارستان امام رضا(ع) ارسال شده است. در اين نامه مطرح شده است که تبعات اجتماعي و حقوقي اين موضوع برعهده متخلفان است. به گفته «عرفان» دادگستري به عنوان مرجع تشخيص قضايي موضوع، از آن زمان پي گيري خاصي در اين باره انجام نداده است. وي هم چنين درباره ديگر تابلوهاي تبليغاتي هم با بيان اين که شهرداري مشهد از چند سال قبل اجاره نصب اين گونه تابلوها را به کسي نداده است، اظهار مي دارد: اما خلاء هاي قانوني باعث شده است برخي از شرکت ها با دور زدن قانون و شهرداري اقدام به نصب اين تابلوها کنند. عرفان در اين باره اضافه مي کند: اين شرکت ها تابلوهاي تبليغاتي خود را روي بام ملک هاي خصوصي نصب مي کنند بنابراين ورود به ملک خصوصي مردم و جمع آوري اين تابلوها با يک روند طولاني قضايي مواجه مي شود.

نوشته شده توسط محسن هوشمند در 18:1 | | لينک به اين مطلب